Volkswagen oznámil, že koncom marca začne predávať novú verziu svojho
vlajkového modelu elektromobilu ID.3 za necelých 40.000 eur. To bude
3000 eur menej ako súčasná cena tohto modelu, čím sa cena ID.3 vyrovná
Modelu Y amerického konkurenta Tesla.
Experti z odvetvia považujú tento krok za priamu reakciu na niekoľko kôl
znižovania cien Tesly v uplynulých mesiacoch vrátane zliav až do výšky
20 % v Európe a USA. V Nemecku tak predaj vozidiel Tesla v januári
medziročne vzrástol o vyše 900 %, čím sa v danom mesiaci stali
najpredávanejším elektromobilmi v krajine.
Hoci skupina VW s 10 značkami bola v roku 2022 popredným európskym
výrobcom elektrických áut a jej predaj dosiahol 352.000 kusov, odvážne
zníženie cien Tesly prinútilo nemeckú skupinu, aby nasledovala tento
príklad.
Nemecká automobilka nebude mať "inú inú možnosť, ako vstúpiť do cenovej
vojny", aby si ubránila svoje miesto na trhu vozidiel na batérie, aj keď
to znamená, že to načas zasiahne jej ziskové marže, povedal agentúre
AFP priemyselný analytik Ferdinand Dudenhöffer.
Generálny riaditeľ VW Oliver Blume zatiaľ vylúčil všeobecný pokles cien
všetkých elektrických áut, ale táto téma sa určite objaví, keď skupina
na budúci týždeň predstaví svoje finančné výsledky za rok 2022.
V Číne, na najväčšom automobilovom trhu na svete, kde už
"elektrifikácia" odvetvia dosiahla vysokú rýchlosť, Tesla nie je jediným
rivalom VW, ktorý tam výrazne zaostáva aj za domácimi konkurentmi.
Predaj v Číne sa v súčasnosti podieľa približne 40 % na odbyte celej
skupiny VW, ktorá má zhruba 16-percentný podiel na tamojšom trhu.
Väčšinou ide o vozidlá s tradičnými spaľovacími motormi. V segmente
elektromobilov má však VW v Číne podiel len 2,4 %, zatiaľ čo Tesla má
7,8 % a čínsky konkurent BYD 16 %.
Podľa údajov nemeckého denníka Handelsblatt aj množstvo ďalších čínskych
výrobcov automobilov ako Wuling, GAC a Chery prekonávajú na domácom
trhu VW.
Z viac ako 5 miliónov elektrických vozidiel predaných v Číne v roku 2022 pripadalo na VW len 155.700 kusov.
"V Nemecku zostáva jazdný výkon kľúčovým faktorom, keď si zákazníci
vyberajú nové auto. Ale v Číne, kde ľudia trávia veľa času v dopravných
zápchach a vysoko si cenia nové technológie, je interakcia auta so
smartfónom a celková konektivita dôležitejšia," uviedol skonštatoval Gregor Sebastian, analytik Mercator Institute for China Studies.
VW očakáva, že Čína v blízkej budúcnosti urobí veľké pokroky v oblasti
autonómneho riadenia, preto sa minulý rok spojil s čínskym špecialistom
na čipy AI Horizon Robotics s cieľom urýchliť vývoj technológií
inteligentného riadenia.
Napriek všetkým zmenám, ktoré sa prehnali týmto odvetvím, povesť
nemeckých automobiliek zostáva v Číne tromfom, povedal prezident čínskej
divízie VW Ralf Brandstätter.
"Nemeckí výrobcovia automobilov ako Volkswagen majú viac ako 80-ročné
skúsenosti s výrobou áut pre rôzne trhy a zákazníkov, čo im poskytuje
výhodu," dodal.